فضاسازی در انیمیشن

faza

مدرس: حسین صافی

طول دوره: 10جلسه 3 ساعته

روز و ساعت برگزاری: چهارشنبه‌ها – 17:00 تا 20:00

شروع ترم بهار: 27 فروردین

میزان سرمایه گذاری: 1300000 تومان

محتوای آموزشی:

مبحث فضاسازی در انیمیشن قطعا مرتبط با طراحی کانسپت، تصویرسازی و ساختن بک‌گراند است. اما هیچ یک از اینها نیست! فرد (یا افرادی) که در روند تولید انیمیشن، طراحی فضا را بر عهده دارد، با هدفِ خلق جهانی متناسب با قصه، کار می‌کند. شغل او دیزاین، تصویرسازی و تنظیمِ نور و رنگِ فضاهای متنوع، شامل محیط خارجی، محیط داخلی، مناظر مختلف طبیعی، شهری، ساختمانها و تقریبا همه چیز است. البته با در نظر داشتن ایده‌هایی که از طرف تهیه کنندگان و نویسندگان به مدیر خلاقیت و مدیر هنری و سپس به تیم توسعه‌دهنده بصری رسیده است. خلق یک جهان تخیلی از درون ذهن یک هنرمند و همزمان عضوی از یک تیم بودن و در راستای یک هدف مشخص در چارچوب تعریف شده، کار کردن، تنها از عهده‌ی طراحی برمی‌آید که مهارت و شناخت کافی مختص این حیطه را کسب کرده باشد.

در این کارگاه ابتدا از حیطه دیزاین خواهید آموخت و سپس با مفهوم visual style و تفاوت فضاسازی با ساخت بک گراند، همچنین اندکی از مفاهیم سینمایی آشنا خواهید شد. می‌آموزید چطور می‌توان از مهارت تصویرسازی در انیمیشن استفاده کرد. همچنین اینکه کارتان به عنوان طراح فضا، کجای پروسه‌ی تولید انیمیشن قرار می‌گیرد و در یک کار تیمی و با نگاه کل نگر به سایر اعضای تیم، چه وظایفی خواهید داشت.

حیطه فضاسازی در انیمیشن حیطه بسیارمناسبی برای ورود تصویرگران و طراحان کانسپت است. تصویرگرانی که علاقمندند آثارشان را برای استفاده در انیمیشن مناسب سازی کنند یا ارتقاء دهند، همچنین طراحانی که در کانسپت دیزاین تجربه دارند و میخواهند به سمت شاخه تخصصیِ فضاسازی در انیمیشن بروند، در این کلاس به هدفشان خواهند رسید.

هنرجویان پس از گذراندن این دوره شناخت نسبتا کامل عملی و تئوری از فضاسازی در انیمیشن کسب خواهند کرد و میتوانند نمونه آثار موفقی برای ارائه در پورتفولیو خلق کنند و در نهایت به یک نیروی آماده به کار در حیطه انیمیشن تبدیل شوند. مسلما این موارد منوط بر دارا بودن شروط شرکت در کلاس، شامل گذراندن پیش نیازها و حضور فعال در کلاس است.

روند کار به شکل عملی و تمرین در کارگاه با ابزار طراحی دستی خواهد بود. هنرجویان در انتخاب تکنیک دستی یا دیجیتال برای ارائه نهایی پروژه‌های کلاسی حق انتخاب دارند.

 

در این کارگاه این مباحث آموزش داده نمی‌شوند: نقاشی دیجیتال، تکنیک اجرایی

خروجی کارگاه:

کسب شناخت تئوری و عملیِ فضاسازی برای انیمیشن، همچنین اجرای حداقل 3 پروژه در این خصوص.

هدف:

توانمند شدن در ارائه کانسپتِ فضا برای انیمیشن

ابزار و وسایل لازم:

وسایل طراحی، تخته شاسی، کاغذ طراحی، انواع مداد، پاک کن خمیری،روان نویس، ابزار رنگ گذاری (مورد استفاده در تعداد محدودی از جلسات)

حسین صافی

حسین صافی

مدرس فضاسازی در انیمیشن

تحصیلات

كارشناسی گرافيك از دانشگاه تهران

كارشناسی ارشد انیمیشن از دانشگاه تربیت مدرس

تدریس‌ها

  • تدريس(طراحي و كاريكاتور)در خانه كاريكاتور تهران از سال 1379 تا 1388
  • تدريس (انيميشن) در مجتمع فني ديباگران 80-79
  • تدريس (انيميشن) در جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران84-81
  • تدريس (انيميشن) در علمي كاربردي سروش 1385
  • تدريس (انيميشن) در علمي كاربردي فرهنگ و هنر1386
  • تدريس (انيميشن) در دانشگاه تربیت مدرس1387 (استاد مدعو)
  • تدريس (انيميشن) در كلاسهاي آزاد سوره1387
  • تدريس (انيميشن) در پردیس2 دانشگاه تهران1391
  • تدريس (انيميشن) در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران از1395(استاد مدعو)
  • تدريس (گرافیک) در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران 1395-1392(استاد مدعو)

سوابق حرفه‌ای

  • 20 سال تصويرسازي و كاريكاتور در مطبوعات
  • دبير طرح روزنامه شرق1386
  • دبیر طرح مجله شهروند1387و1390
  • دبير طرح روزنامه خبرو سایت خبرآنلاین از1387تا 1392
  • دبير طرح روزنامه وقایع اتفاقیه1394
  • دبیر طرح مجله اندیشه پویا
  • 17 سال انيميشن دراستوديوهاي (آبنوس فيلم،رسانه فرد، ،حركت كليدي،رسانا افزار شريف،فیلم فریم،مرکز انیمیشن حوزه هنری و…)
  • مشاركت در ساخت پروژه های كوتاه،سريالي و بلند تلويزيوني به عنوان طراح كاراكتر، طراح استوري برد،طراح فضا و سرپرست گروه بك گراند
  • سرپرست گروه بك گراند در پروژه سينمايي «جمشيد و خورشيد»
  • سرپرست گروه بك گراند در پروژه تلويزيوني «شكرستان»
  • سرپرست گروه بك گراند در پروژه تلويزيوني «پهلوانان»
  • كارگردان هنري و سرپرست گروه بك گراند دموی سينمايي «نمکی و دیو»
  • كارگردان هنري دو پروژه تلويزيوني «خمره» و «اژدهاك»
  • كارگردان هنري بازی های “گنج پنهان”،” طلای سیاه”،” فارمارینا”
  • كارگردان دموی تلويزيوني «مقتل»
  • مشاور هنری مرکز انیمیشن حوزه هنری1390-1394
  • مدیر هنری نشر چکه شهریور92 تا دیماه94
  • ساخت چند فيلم كوتاه انيميشن:”اين صندلي است” 1383 (پروژه پایان نامه کارشناسی ارشد رشته انیمیشن دانشگاه تربیت مدرس)،سنگستان” (در حال توليد،تهیه کنندگی مشترک با مرکز تولیدات سینمای مستند و تجربی)، “درخت آدم”1396 (تهیه کنندگی مشترک با انجمن ما به درختان نیازمندیم) ،”باغ سلطون1396(به تهیه کنندگی مرکز تولیدات انیمیشن آستان قدس رضوی)،”سه گلدان”(در حال توليد،به تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)

افتخارات

  • برنده جايزه اول دو سالانه جهاني كاريكاتور تهران 2001
  • برنده جايزه سوم دو سالانه جهاني كاريكاتور تهران 2003
  • لوح تقدير از دو سالانه جهاني كاريكاتور تهران 2005
  • برگزيده بي ينال كاريكاتور تولنتينو ايتاليا 2002
  • برنده دیپلم افتخارو تندیس جشنواره سالانهworld press cartoon كشور پرتغال (برترين كاريكاتورهاي مطبوعاتي جهان)2010
  • دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از جشنواره چهل چراغ به خاطر انیمیشن مقتل1395
  • برگزيده جشنواره مقاومت بخش کاریکاتور چهره1392
  • برگزيده جشنواره مقاومت بخش تصویرسازی دیجیتال1397
  • طراح برگزیده بخش پویانمایی سومین جشنواره بین المللی تلویزیونی جام جم1392
  • برنده جايزه اول كاريكاتور جشنواره كاريكاتور گل آقا1383
  • نفر اول بخش طراحي در جشنواره هنرهاي تجسمي دانشجويان سراسر كشور1378
  • برگزيده رشته نقاشي در جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان سراسر كشور 1375

داوری‌ها

  • عضو هيئت انتخاب آثار دو سالانه جهاني كاريكاتور تهران 2005
  • عضو شوراي سياست گذاري دوسالانه جهاني كاريكاتور تهران 2007
  • عضو هيئت داوران دومین دوره بازیهای یارانه ای ایران1391
  • عضو هيئت انتخاب آثار دو سالانه جهاني انیمیشن تهران 2013
  • عضو هيئت انتخاب آثار سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران1392
  • عضو هيئت داوران بخش انیمیشن جشن خانه سینما1392
  • عضو هيئت داوران دو سالانه جهاني انیمیشن تهران2017
  • عضو هيئت داوران جشن مستقل انیمیشن ایران1397
  • عضو هيئت داوران بخش انیمیشن جامعه ایمن2018
  • عضو هيئت انتخاب آثار جشنواره بین المللی فیلم شهر 1398
  • عضو هيئت انتخاب آثار جشن مستقل انیمیشن ایران1398

مقالات

  • « بازآفريني يك چهره(مسئله اغراق در كاريكاتور چهره)»، مجله كيهان كاريكاتور،شماره160-159،سال چهاردهم،خرداد و تير 84
  • «طنازي بيان(مسئله اغراق در كاريكاتور چهره) »، مجله كيهان كاريكاتور،شماره162-161،سال چهاردهم،مرداد و شهريور 84
  • «وجوه گسترده اغراق» مجله كيهان كاريكاتور،شماره168-167،سال چهاردهم،بهمن و اسفند 84
  • «فضاسازي در انيميشن» فصلنامه خط خطي،شماره اول ،سال اول،تابستان 86
  • «تركيب بندي در انيميشن» فصلنامه خط خطي،شماره سوم و چهارم ،سال دوم،تابستان 87
  • چاپ دو مقاله فوق در غالب یک مقاله در مجله پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس (خلاصه ای از پایان نامه تئوری کارشناسی ارشد انیمیشن به عنوان پایان نامه برتر)

داشتن تسلط نسبی در دروس پایه هنرهای تجسمی، داشتن مهارت و توانایی در طراحی ذهنی و خلق شخصیت و بجز اینها داشتن تجربه در طراحی و تصویرسازی ضروری است. اگر در طراحی کانسپت و در حیطه انیمیشن تجربه هایی دارید چه بهتر.

***برای کسب مهارت های فوق می توانید در کارگاه های زیر که در زیما برگزار می‌شوند شرکت کنید:

برای کسی که میخواهد طراح کانسپت یا فضا یا تعیین کننده‌ی سبک بصری در یک تیم حرفه‌ای انیمیشن باشد، لازم است در تکمیل این مهارت، در کاراکتر دیزاین نیز تجربه کسب کند و همچنین تصویرسازی را به خوبی بشناسد تا بتواند به استایل یا سبک بصری خاص خودش برسد.

برای کسب مهارت های مذکور میتوانید در کارگاه های زیر که در زیما برگزار می شوند شرکت کنید:

enroll-icon-2 (2)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + یازده =