جادومِیشن، دوره آنلاین ۹ ماهه انیمیشن

 مقدمه

داستان‌سرایی در زندگی انسان، قدمتی دیرینه دارد؛ از طراحی روی دیوار غارها در دوران پیش از تاریخ گرفته تا نقاشی‌های دیواری دورۀ رنسانس، همچنین افسانه‌هایی که نسل به نسل منتقل شده، همگی ریشه در عشق و گرایش انسان به داستان‌سرایی و خیال‌پردازی دارند.

انیمیشن، سال‌هاست این امکان را فراهم کرده تا داستا‌ن‌ها به تصویر درآیند و ماندگار شوند. دنیای رویایی و بی‌انتهای انیمیشن، می‌تواند هر روایتی را در یک فضای جادویی زنده کند. ازهمین‌رو، انیمیشن برای یک قصه‌گوی بلندپرواز، دنیایی جذاب و بی‌مانند است. طراحی بازی‌های مخصوص تلفن‌های هوشمند، پویانمایی شخصیت، جلوه‌های ویژه و تبلیغات برخی دیگر از کاربردهای گوناگون انیمیشن است.

 توضیحاتی جهت شناخت بیشتر رشته انیمیشن:

انیمیشن یا پویانمایی، هنری است که با استفاده از آن، مجموعه‌ای از تصاویر متوالی را به‌گونه‌ای نمایش می‌دهند که متحرک به نظر آیند. چگونگی عملکرد آن در حین پیچیدگی،  ساده است و درواقع، وابسته به فیزیک دیداری در انسان است.

چشمان ما هر تصویر را تنها برای مدتی کوتاه می‌توانند در خود ذخیره کنند. بنابراین، وقتی چند تصویر به سرعت و پشت‌سرهم ظاهر شوند، مغز ما دیگر قادر به تفکیک آن‌ها نخواهد بود؛ درنتیجه، تمامی تصاویر را در هم می آمیزد و به‌صورت متحرک ادراک می‌کند.

در انیمیشن‌های سنتی که به آن‌‌ها «سل‌انیمیشن» نیز می‌گویند، تصاویر بر روی ورق‌های سلولوئید شفاف نقاشی می‌شدند. روش کار این‌گونه بود که انیماتور هر فریم را جداگانه ترسیم می‌کرد. هر فریم با فریم بعدی خود، تنها باید اندکی تفاوت می‌داشت تا روان بودن حرکت حفظ شود. درنهایت، فیلمبرداری فریم‌به‌فریم از تصاویر صورت می‌گرفت تا آن‌ها به‌ترتیب، پشت‌سرهم قرار گیرند. تعداد این نوع انیمیشن‌ها، در فضای دو بعدی (۲D) تولید می‌شدند. کارتو‌ن‌های قدیمی مانند سیندرلا، سفید برفی، ملوان زبل، میکی‌موس، گربه ملوس، علاءالدین و شیرشاه نمونه‌هایی از این موارد هستند.

در سال‌های اولیه، انیماتورها روی میز نور کار می‌کردند تا بتوانند درستی تصاویر طراحی‌شده بر روی کاغذهای شفاف را با کمک نور بررسی کنند و با مقایسۀ فریم‌های متوالی با یکدیگر، یک انیمیشن خوب تولید کنند. امروزه سبک سنتی در صنعت انیمیشن تقریباً دیگر رواج ندارد و تمامی فریم‌ها توسط کامپیوتر و نرم‌افزارهای تخصصی مرتبط و به‌صورت دیجیتال تولید می‌شوند.‏

برای آنکه طراحی‌ها، نقاشی‌ها و یا تصاویر کامپیوتریِ یک انیمیشن، حرکتی روان داشته باشند، لازم است تا تعداد فریم‌ها یا تصاویر متوالی که در هر ثانیه نمایش داده می‌شوند، به‌دقت محاسبه گردند.

در یک پروژۀ بزرگ انیمیشن، صدها نفر سهیم هستند و ده‌ها گرایش و شغل متفاوت در تولید و مهم‌تر از آن، در پیش‌تولیدش نقش دارند. این افراد، در گروه‌های مختلف وظیفۀ خود را انجام می‌دهند تا یک داستان از مرحلۀ پیش‌تولید به مرحلۀ تولید و درنهایت به دید عموم برسد. پرطرفدارترین و تأثیرگذارترین این مشاغل، طراحان کاراکتر، طراحان استوری‌بورد، طراحان فضا و کانسپت، انیماتورها و کارگردانان انیمیشن هستند.

برخی از مهارت‌هایی که یک انیمارتور دو بعدی لازم است تا به آن‌ها مسلط باشد، کسب مهارت در استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی این رشته است تا به او در به‌تصویر درآوردن ایده‌های ذهنی‌اش کمک کند. نرم‌افزارها در طراحی شخصیت و طراحی پس‌زمینه‌ای طبیعی به انیماتور کمک می‌کنند. برای طراحی طرح‌های دوبعدی و سه‌بعدی نرم‌افزارهای گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک انیماتور باید تفاوت‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزارهای موردنیاز این حرفه را به‌خوبی بشناسد تا بتواند از امکانات آن‌ها در صورت لزوم استفاده کند.

مهارت مورد نیاز دیگر، داشتن روابط عمومی مناسب است. یک انیماتور موفق، باید بتواند با مخاطب خود، ارتباطی مؤثر برقرار کند. درک آنچه که کارفرما در ذهن دارد و متقابلاً انتقال ایده‌هایش به او، بسیار مهم است. شرکت در دوره‌های آموزشی تخصصی، این توانمندی‌ها را برای هنرمندان به‌ارمغان خواهد آورد.

توانایی انجام کار گروهی از دیگر مهارت‌های مهم و الزامی است؛ چراکه نیاز است تا تیمی از طراحان و متخصصان با یکدیگر همکاری مشترک داشته باشند.

در ادامه نمونه‌هایی از انمیشن‌های ۲D را باهم ببینید:

  موقعیت شغلی و درآمد:

حرفۀ انیمیشن یکی از پرسودترین و پربازده‌ترین حرفه‌های هنری است که در صنایع بسیاری ورود کرده است. قابلیت کاریابی و فعالیت دارد، درعین‌حال که بسیار رقابتی‌ است.

بسیاری از انیماتورها تنها در صنعت سینما و فیلم‌سازی به‌دنبال کار می‌گردند، حال آنکه بسیاری از حوزه‌های دیگر صنعت نیز به آن‌ها نیاز دارند، مانند طراحان بازی‌های کامپیوتری، موشن پیکچر و صنایع بازی‌سازی، استودیوهای تولیدکنندۀ محصولات مرتبط با فیلم‌سازی و برنامه‌های تلویزیونی، تبلیغات و روابط عمومی.

درحال‌حاضر، با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تقاضا برای پروژه‌های انیمیشن در ایران، بازار کار در این حوزه گسترده‌تر از پیش شده است. به‌خصوص که در تبلیغات نیز از آن استفاده می‌شود. به‌همین‌دلیل، یادگیری گرایش‌های مختلف انیمیشن و کسب  مهارت در آن‌ها، پیشرفت حرفه‌ای چشمگیری برای هنرجویان به همراه می‌آورد.

هنرجویانی که مدرک انیمیشن دریافت می‌کنند نه‌تنها می‌توانند در این حیطه وارد بازار کار شوند ، بلکه در  زمینه‌های مشابه دیگری  چون هنر، طراحی، دیزاین، تبلیغات و مولتی‌مدیا نیز امکان فعالیت خواهند داشت. البته باید در نظر داشت که به‌دست‌آوردن فرصت شغلی، مشخصاً به توانمندی و مهارت هنرجو وابسته است. به‌دلیل رقابت موجود در بازار کار رشتۀ انیمیشن، هنرجویان باید برای بهبود و افزایش سطح دانش و توانمندی خود دائماً در تلاش باشند.

 هدف از دوره چیست؟

این دوره با‌توجه به کمبود منابع تخصصی و ناکارآمدی سیستم آموزشی ایران در این حوزه، طراحی شده است. هدف از برگزاری آن، آموزش گرایش‌های مختلف انیمیشن به‌صورت آکادمیک و بنیادین است تا هنرجویان با کمک و راهنمایی اساتید حرفه‌ای و باتجربه، این فرصت را  بیابند  که به‌شکل عملی پا به‌دنیای پرهیجان و وسیع انیمیشن بگذارند. درواقع، قصد ما این است که هنرمندانی حرفه‌ای و ماهر آموزش دهیم تا بتوانند جایگاه انیمیشن را بیش‌ازپیش در ایران ارتقاء دهند و آن را به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کنند.

 در دوره تخصصی انیمیشن زیما چه چیزی را و چگونه خواهید آموخت:

زیما در این‌دوره، ساخت انیمیشن دوبعدی (۲D) را به‌شکل عملی و بنیادین، و به‌سبک آکادمیک آمریکایی به هنرجویان آموزش می‌دهد. کلاس‌های متنوع دورۀ جادومیشن، فرصتی فراهم کرده تا هنرجویان، گرایش‌های  گوناگون این هنر کاربردی را بیاموزند و خود را برای ورود به بازار کار آماده کنند. مهم‌تر آنکه، با تجربه‌ای که در این دوره کسب  می‌کنید، می‌توانید مهارت خود را در انیمیشن‌سازی به‌خوبی به نمایش بگذارید. این نکته را در نظر داشته باشید که هنر انیمیشن در کشورهای پیشرو، از بخش‌ها و گرایش‌های متعددی تشکیل شده که همگی با هماهنگی و نظمی بی‌نقص در کنار هم، محصولاتی منحصربه‌فرد و ماندگار تولید می‌کنند.

این دوره شامل مباحث زیر است:

طراحی برای انیمیشن، آناتومی و حالت‌های صورت؛ آموزش نرم‌افزار ۱ (TV Paint)؛ ۱۲ قانون انیمیشن (چگونه انیمیت کنیم)؛ ورکشاپ طراحی برای انیمیشن (۱)؛ پرسپکتیو برای انیمیشن؛ فضاسازی در انیمیشن؛ نوشتن طرح یک انیمیشن کوتاه؛ طراحی‌کاراکتر برای انیمیشن‌؛ ورکشاپ طراحی برای انیمیشن (۲)؛ آموزش نرم‌افزار (۲)؛ ورکشاپ طراحی سریع؛ طراحی استوری‌بورد؛ کارگردانی انیمیشن؛ طراحی و تکمیل یک آرت‌بوک یا Proposal Book (بر اساس طرح نوشته شده در کلاس

خروجی دوره جادومیشن:

هنرجویان در این دوره، با تلاش و پشتکار چندماهه، پروژۀ یک انیمیشن کوتاه را برای خود تعریف می‌کنند و با کمک اطلاعاتی که کسب کرده‌اند و تمرین‌هایی که انجام داده‌اند، طرح خود را می‌پرورانند. درنهایت، فضا، شخصیت و استوری‌بورد داستان خود را خلق می‌کنند و آن‌ها را به شکل Art Book یا Proposal Book  دیجیتالی جمع‌آوری می‌کنند.  این نمونه کار جامع، مناسب برای ارائه در آزمون‌های استخدامی  و دانشگاه‌های خارج از کشور خواهد بود.

 ویژگی های دوره چیست؟ چرا در زیما آموزش ببینید؟

  • از ویژگی‌های دورۀ جادومیشن زیما، کسب تجربه عملی و به‌ دست آوردن مهارت در ساخت انیمیشن است. هنرجویان، یک دورۀ فشرده و بنیادین انیمیشن دوبعدی را به‌سبک آکادمیک آمریکایی، با راهنمایی اساتید باتجربه می‌گذرانند و در این میان با نرم‌افزارهای به‌روز انیمیشن آشنا می‌شوند.
  • مشابه این دوره در ایران، به‌ این‌شکل، در یک طرح درسِ برنامه‌ریزی‌شده وجود ندارد. جالب آنکه، این رشته در مقطع کارشناسی نیز در دانشگاه‌های ایران تدریس نمی‌شود. همچنین، ورود به مقطع کارشناسی‌ارشد بدون آشنایی قبلی با هنر انیمیشن بسیار سخت و گاهی غیرممکن است. سرپرست این دوره، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشتۀ انیمیشن از دانشگاه آکادمی هنر سن‌فرنسیسکو است و دورۀ جادومیشن را براساس همین تجربۀ تحصیل ۵ ساله طرح‌ریزی کرده است. ازهمین‌رو، آموزه‌های این دوره، هنرجویان را به‌شکل جامع، براساس استانداردهای بین‌المللی پرورش می‌دهد. به‌علاوه، تیم حرفه‌ای و باتجربۀ زیما، از اساتید گرفته تا هماهنگ‌کنندگان، همگی برآنند تا هنرجویان با رضایت کامل این دوره را به اتمام برسانند. مهم‌تر از همه اینکه هر هنرجو، در انتها یک خروجی پرمحتوا و کاربردی در اختیار خواهد داشت.
  • محتوای آموزشی براساس موارد زیر تدوین شده است:
  • نیاز امروز بازار کار حرفه‌ای باتوجه به کاربردهای گسترده رشتۀ انیمیشن
  • مشورت و هم‌اندیشی با اساتید به‌روز و باتجربه
  • ارزش گذاشتن بر فردیتِ هنرجو، تخیل و نقاط قوت او
  • در پایان دوره، هنرجویانِ واجد شرایط، گواهی دوزبانه (با درج امتیاز) به زبان فارسی و انگلیسی (یا زبان دیگر در صورت امکان) دریافت خواهند کرد. این گواهی در صورت رضایت مدرسِ هر درس، شرکت فعال در کلاس‌ها و کارگاه‌ها، همچنین کیفیت مورد قبول پروژه‌های کلاسی اعطا خواهد شد.

دوره “جادومِیشن” برای افرادی مناسب است که:

  • توانایی طراحی اولیه و استفادۀ مقدماتی از فتوشاپ و طراحی دیجیتال (با نوعی قلم نوری) را دارند.
  • علاقمندانی که تاکنون در این رشته آموزش ندیده‌اند یا آشنایی مختصری با آن دارند اما  دانش خود را کامل نمی‌دانند، می‌توانند از این دوره  به‌خوبی بهره‌مند شوند.
  • هنرجویانی که قصد ادامۀتحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند، و یا درحال تلاش‌برای پذیرش در کنکور مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ انیمیشن هستند، با گذراندن این دوره به اهداف خود نزدیک‌تر می‌شوند.
  • می‌خواهند تبدیل به انیماتور حرفه‌ای شوند و دانش و مهارت خود را در این زمینه تکمیل کنند.
  • پرکار و پرتلاش هستند و می‌توانند در طول هفته فرصتی را به مطالعه و انجام پروژه‌ها و تمرین‌های کلاس اختصاص دهند.

 شورای برنامه ریزی:

نیکی شریف پور (سرپرست دوره)

هدا عظیمی (بنیانگذار زیما)

 اساتید دوره:

برای مشاهده رزومه کامل اساتید بر روی نام آنها کلیک کنید:

 چطور در این دوره شرکت کنید؟

مصاحبه، مشاوره و بررسی نمونه آثار توسط شورای برنامه‌ریزی و آموزش (برای این منظور لازم است برای رزرو وقت مصاحبه، از طریق سایت زیما یا تماس تلفنی اقدام کنید.)

• اعلام نتیجه ی پذیرش یا عدم پذیرش در دوره

• دریافت برنامه دوره و ثبت نام

• در صورت تمایل می توانید در سمینار معارفه رایگان این دروه که در تاریخ ۲۸ تیر ساعت ۱۸:۰۰ برگزار خواهد شد، شرکت کنید. (سمینار معارفه جادومیشن برگزار شد. علاقمندانی که به این سمینار نرسیدند می‌توانند جهت دریافت ویدئوی این سمینار با ما تماس بگیرید)

توجه داشته باشید، حتی اگر در نشست معارفه دوره حضور نداشته‌اید نیز می‌توانید با رزرو اسمتان، در مصاحبه شرکت کنید.

بدیهیست با توجه به محدودیت ظرفیت دوره جادومیشن، اولویت بر اساس تاریخ رزرو مصاحبه و ثبت نام‌ است.

تاریخ مصاحبه:

علاقه مندان به شرکت در دوره می‌توانند یکی تاریخ‌های زیر را برای مصاحبه خود رزرو کنند: (برای تعیین ساعت مصاحبه با شما تماس خواهیم گرفت)

مصاحبه اول: سه‌شنبه ۲۹ تیر (ظرفیت تکمیل شد)

مصاحبه دوم: شنبه ۲ مرداد (ظرفیت تکمیل شد)

مصاحبه سوم: دوشنبه ۴ مرداد (ظرفیت تکمیل شد)

مصاحبه چهارم: یکشنبه ۱۰ مرداد (ظرفیت تکمیل شد)

• برای اطلاع از نحوه برگزاری کلاس‌های آنلاین در زیما بر روی لینک زیر کلیک کنید:

  طول دوره:

در مجموع ۱۸۰ ساعت کلاس درس و کارگاه آموزشی است، که حدود ۹ ماه زمان خواهد برد.

روزهای برگزاری دوره:

یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها ساعت: ۵ تا ۸ (زمانبندی دقیق کلاس‎‌ها و سرفصل‌ها به هنرجویان دوره اعلام خواهد شد.)

میزان سرمایه گذاری شما: ۸۷۰۰۰۰۰ تومان

  تاریخ شروع دوره:

شروع : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

 تخفیفهایی که برای این دوره در نظر گرفتیم:

  • تخفیف پرداخت یکجا ۱۰%
  • دانشجویان ۵%
  • حداکثر تخفیف برای هر هنرجو ۱۵% است.
  • پرداخت اقساطی: در صورت نیاز به پرداخت بصورت اقساطی با کارشناسان آموزشگاه زیما تماس بگیرید.

10 دیدگاه ها

  1. یوسف گفت:

    سلام
    محدودیت سنی دارد؟
    حداکثر در چند قسط میشه پرداخت کرد؟
    ممنون

    • admin گفت:

      سلام دوست عزیز
      دوره های ما برای هنرجویان بالای ۱۸ سال طراحی شده اند. در سه یا چهار قسط قابل پرداخت است به این صورت که اولین قسط هنگام ثبت نام و برای اقساط بعدی چک دریافت میشود.

  2. زهرا گفت:

    سلام و وقت بخیر، چه نرم‌افزارهایی آموزش داده میشه در طول دوره؟

  3. نگار صادق گفت:

    سلام این دوره به صورت آنلاین برگزار میشه؟

  4. M.a گفت:

    ببخشید این دوره فقط این بار امکان ثبت نام داره ویا هر موقع میشود برای ثبت نام این دوره ها اقدام کرد؟؟

    • admin گفت:

      سلام دوست عزیز
      جلسه اول اولین دوره جادومیشن ۱۷ مرداد برگزار خواهد شد و مهلت ثبت نام تا آن تاریخ است
      اگر دیرتر اقدام کنید برای شرکت در دوره بعدی رزرو خواهید شد.

  5. محمدرضا حاجی زاده گفت:

    سلام و عرض ادب . برای افرادی که هیچ آشنایی با انیمیشن ندارن و یا اصولا نمونه کاری ندارن چطور . این طور که از مطالعه این صفحه متوجه شدم این دوره برای کسانی که علاقه به انیمیشن و تولید اون دارن نمیتونن تو این دوره شرکت کنن!!!!!!!!

    • admin گفت:

      سلام دوست عزیز , پیش نیاز این دوره تسلط به طراحی و مبانی هنر های تجسمی است اگر علاقه مند هستید اما پیش نیاز ها را ندارید باید اول در کلاس های تکمیلی شرکت کنید و بعد به دوره بپیوندید.

پاسخ دادن به زهرا لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 5 =