نرم افزار مایا و دیگر نرم افزارهای سه بعدی ساز

در دنیای نرم‌­افزارهای گوناگون سه‌­بعدی‌­ساز، انتخاب برنامۀ مناسب، به هدف شما و آنچه می­خواهید خلق کنید، بستگی دارد. نرم­‌افزارهایی مانند مایا، بلندر، زیبراش، سینما فوردی، تری­دی مکس و هودینی هر یک عملکردهای خاص خود را دارند و در زمینۀ متفاوتی قدرتمند محسوب می­شوند. البته این برنامه­‌ها به خودی خود از شما هنرمند بهتری نمی‌­سازند، بلکه نیاز است تا مهارت‌­های لازم را کسب کنید. نکته‌­ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نرم‌­افزارها صرفا ابزار هستند و در نهایت این شما هستید که به عنوان طراح باید بدانید با کدامیک راحت‌­تر می­توانید کار کنید.

زمانی که بخواهید یک انیمیشن جالب بسازید، استفاده از نرم‌­افزار مدلسازی مناسب مهم خواهد بود. اگر از هر هنرمند سه‌­بعدی‌­سازی بپرسید که بهترین نرم­‌افزار مدل‌سازی چیست، خواهد گفت مایا. مایا دارای طیف وسیعی از ابزارها و ویژگی‌­های (Feature) منحصر به فرد است و اگر می‌­خواهید در زمینه انیمیشن‌­سازی مشغول به کار شوید، خوب است که به مایا مسلط باشید؛ نرم ­افزاری که استودیوهای پیکسار، اینداستریال لایت­ اند مجیک، دابل­‌نگتیو و فریم‌­استور از آن استفاده می­کنند.

اگر تا به حال از هیچیک از نرم‌­افزارهای سه‌­بعدی­‌ساز استفاده نکرده­‌اید، مایا مناسب شما نیست. زیرا یادگیری آن سخت و زمان‌­بر است و نیاز به دانش وسیع و تمرین­‌های بسیار دارد. اما آنچه از تجارب کاربران برمی‌­آید این است که چنانچه به مایا مسلط شوید، هیچ چیز بهتر از آن برای مدلسازی و انیمیشن­‌سازی وجود ندارد؛ زیرا با مایا همه کار می­توانید انجام دهید و تقریبا همه­‌جانبه است.

نرم‌­افزار مایا ابتدا برای انیمیشن­‌سازی و بافت­‌دهی طراحی شده بود اما بعدها قابلیت مدلسازی نیز به آن اضافه شد. این نرم­‌افزار بسیار مورد توجه صنعت ویدئوگیم و فیلم­‌سازی و برنامه‌­های تلویزیونی است؛ چرا که برای کاراکتر ریگینگ، انیمیشن­‌سازی و ایجاد جلوه­‌های بصری بسیار مناسب است. به‌­علاوه، مایا در بافت‌­دهی، نورپردازی، رندرینگ، و شبیه­‌سازی­ مو، لباس، مایعات و سیالات، و همچنین خلق کاراکترهای انیمیشنی فوق‌­العاده است و بیشترین شهرتش نیز در انیمیشن­‌سازی و  جان دادن به کاراکترهاست. ابزار مَش مایا به کاربر این اجازه را می­دهد تا بتواند به‌­سرعت جلوه­‌های بصری شگفت‌­انگیز ایجاد کند. البته این احتمال وجود دارد که شما هرگز نتوانید از برخی کارکردهای مایا استفاده کنید. بنابراین باید تصمیم بگیرید که آیا این نرم­‌افزار واقعا مورد نیاز شما هست یا خیر. برای آن­ها که زمان، مهارت و شکیبایی دارند، مایا مناسب برای سرمایه‌­گذاری است.

کلاس آنلاین مایا

کلاس آنلاین مایا

مدرس: حامد حیدری

طول دوره: ۱۲ جلسه ۳ ساعته

روز و ساعت برگزاری: یکشنبه‌ها ۱۷:۰۰ تا ۲۰:۰۰

تاریخ شروع ترم پاییز: ۱۳ مهر

برای مشاهده جزئیات کلیک کنید.

در این مقاله، برای کمک به اینکه بتوانید در بین نرم­‌افزارهای سه‌­بعدی‌­ساز، برنامۀ مناسب­تان را پیدا کنید، مایا را با برخی از نرم­‌افزارهای مشابه آن مقایسه کرده‌­ایم.

مقایسۀ بین تری­دی مکس و مایا نشان می­دهد که تری­دی مکس بهترین کاربردش برای مدلسازی، طراحی‌­های معماری، مهندسی و عمران است. این نرم­‌افزار دارای ابزارهای بسیار قوی برای شبیه‌­سازی سیالات و مایعات، مو و خز، کاراکتر ریگینگ و رندرینگ است. یکی از مزایای تری­دی مکس نسبت به مایا این است که یادگیری آن آسان­تر است. به­‌علاوه، نتایج طراحی را، به‌­طور خودکار، پس از چند گام نشان می­دهد. با تری­دی مکس نیز می­توان انیمیشن ساخت اما در این زمینه کمبودهایی دارد و شهرتش در مدلسازی مواد و مصالح است.

نرم­‌افزار سینما فوردی نیز مانند مایا، برای مدلسازی سه­‌بعدی، انیمیشن‌­سازی، رندرینگ و ایجاد جلوه‌­های بصری مناسب است اما بیشترین شهرتش در ویژگی­‌های موشن گرافیکس آن است. به همین سبب، در تبلیغات و پیام‌­های بازرگانی بسیار پرکاربرد است؛ چرا که می­تواند ویژگی­‌های یک برند و محصولاتش را نمایش دهد. برتری مایا نسبت به سینما فوردی، قدرت کاراکتر ریگینگ مایاست. البته سینما فوردی نسبت به مایا یادگیری آسان­تری دارد و ساخت انیمیشن و رندرینگ در آن سریع­تر است. اگر شما موشن‌­دیزاینری هستید که فقط در افترافکتس تجربه دارید و می‌­خواهید دانش خود را گسترش دهید، سینما فوردی برای شما مناسب­تر خواهد بود.

نرم­‌افزار دیگر بلندر است که جهت اسکالپتینگ، بافت‌­دهی، انیمیشن­‌سازی، رندرینگ و ویژوال افکتس مناسب است. طراحانی که با مایا راحت نیستند و تجربۀ چندانی ندارند، احتمالا بلندر را انتخاب می­کنند. هرچند بلندر در ساخت انیمیشن خوب است اما برای مدلسازی و بافت­‌دهی مناسب نیست. استودیوهای بزرگ فیلم­‌سازی و انیمیشن‌­سازی، مایا و تری­‌دی مکس را به بلندر ترجیح می­‌دهند و در مقابل، استارت­آپ‌های کوچک برای خلق انیمیشن و ویژوال افکتس انتخابشان بلندر است.

زیبراش، دیگر نرم‌­افزار سه­‌بعدی‌­ساز، شهرتش در اسکالپتینگ است. در زمینه­‌های دیگری نیز قدرتمند محسوب می­شود، مانند مدلسازی، بافت­‌دهی، ویژوال افکتس، ویدئوگیم و ایلاستریشن اما بیشتر مناسب برای جزئیات مدل‌سازی و بافت‌­دهی است. زیبراش در مقایسه با مایا، یادگیری آسان­تری دارد و رزولوشن آن بالاتر است.

در مقایسه بین دو نرم‌­افزار مایا و هودینی باید گفت که هودینی برای انیمیشن‌­سازی، ویژوال افکتس، نورپردازی و ریگینگ در فیلم‌­ها، بازی‌­ها و دنیای مجازی مناسب است. شهرت هودینی نسبت به مایا برای خلق شبیه­‌سازی‌­های متحرک و سیال­ مانند آن است. به‌­علاوه، در نورپردازی نیز بهتر عمل می­کند. استودیوها برای خلق جلوه­‌های ویژه عظیم در صحنه­‌های پیچیده، از هودینی استفاده می­‌کنند. یادگیری هودینی از مایا سخت­‌تر است و نیاز به دانش تکنیکی و پس‌­زمینه برنامه‌­نویسی و علم ریاضیات دارد. یکی از امتیازات هودینی این است که همواره در آن امکان اصلاح قسمت‌­هایی از پروژه وجود دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 14 =